Mytejungle omgiver elbiler og den grønne omstilling

Mytejungle omgiver elbiler og den grønne omstilling

Transitionen til et grønnere Danmark er på rette spor, men lider under en skæv debat og sejlivede myter, mener professor i energiplanlægning.

For investorer, der har placeret midler i den grønne omstilling, har de seneste år været lidt af en prøvelse. Den hastige udbredelse af kunstig intelligens (AI) og behovet for militær oprustning som følge af Ukraine-krigen har stjålet rampelyset og suget offentlighedens opmærksomhed væk fra den grønne dagsorden.

Opmærksomheden er ikke det eneste, der har flyttet sig. Mens tech-sektoren og forsvarsindustrien nyder kronede aktiedage, har danske Ørsted, Vestas og andre aktører inden for bæredygtighedstemaet set kursfald på alverdens fondsbørser.

Fokus på større konkurrenceevne

Men bæredygtighedstemaet vil genvinde sin plads i solen, vurderer Brian Vad Mathiesen, der er professor ved Institut for Bæredygtighed og Planlægning ved Aalborg Universitet. Den erfarne forsker, der siden 2005 har dedikeret sin tid til energiplanlægning og vedvarende energi, er en af verdens mest citerede på sit felt.

Salget af elbiler går rigtigt fornuftigt herhjemme, og det betyder, at vi
reducerer vores importafhængighed af olieprodukter.”

“Vi ved, at sikkerhedspolitikken ligger over alt andet, og derfor handler meget af den offentlige debat lige nu om forsvars- og geopolitiske emner. Jeg vurderer dog, at det næppe varer ved,” forudser Brian Vad Mathiesen. ”Heldigvis ligger klimadagsordenen godt i slipstrømmen af energipolitiske hensyn, og blandt politikere er det alment accepteret, at vi skal have en større konkurrencekraft i Europa på energiområdet og ambitioner for selvforsyning, fx ved hjælp af brint, for at stå stærkt geopolitisk.”

Danmark er en grøn duks

Professoren observerer en europæisk vilje til at betale de meromkostninger, der er forbundet med at blive selvforsynende frem for at være afhængig af andre, når det gælder nøgleteknologier og -materialer. Han på­peger, at Europa er bedre tjent med at betale af på lån til projekter med grøn vindmøllestrøm, som vi selv kan producere, end med at være afhængig af diesel udefra.  

Men selvom investorernes appetit på bæredygtighedstemaet tilsyneladende er begrænset lige nu, står det faktisk ret godt til med den grønne omstilling herhjemme, mener Brian Vad Mathiesen.

Om Brian Vad Mathiesen

Brian Vad Mathiesen er ingeniør og professor i energiplanlægning og vedvarende energisystemer ved Aalborg Universitet i København. Brian Vad Mathiesen har en ph.d. i anvendelse af brændselsceller og elektrolyseanlæg i fremtidens energisystem. Han har desuden haft ansvaret for en lang række forskningsprojekter i Danmark og udlandet. I 2022 var han den mest citerede forsker i danske medier.

“Danmark spiller en vigtig rolle i forhold til den nordeuropæiske forsyningssikkerhed, og vi lykkes ufatteligt godt med udbygningen af den vedvarende energi. Faktisk henter vi allerede 65 pct. af energibehovet fra sol og vind, og den andel vil stige yderligere. Desværre hører vi ofte i den offentlige debat, at den grønne omstilling generelt er for dyr – eller en fiasko – men det er ikke et synspunkt, jeg abonnerer på. Det er slet ikke min opfattelse,” tilføjer han.

Elbiler reducerer afhængighed af olie

Udbredelsen af elbiler på dansk jord er et af flere eksempler på, at den grønne omstilling er i god gænge herhjemme. Den fortsatte elektrificering af landets transportsektor skal ifølge professoren bidrage til, at Danmark når i mål med sin 70 procent-målsætning i 2030, der er en del af den danske klimalov.

“Foruden flyvning er transporten i privatbil et af de steder, hvor man som forbruger kan gøre en stor forskel,” understreger forskeren. ”Salget af elbiler går rigtigt fornuftigt herhjemme, og det betyder, at vi reducerer vores importafhængighed af olieprodukter. Der er med andre ord supergod samfundsøkonomi i at få flere elbiler ind i den danske bilpark.”

En af de mere sejlivede er, at elbiler slet ikke er grønne. Men det er en myte, vi nemt kan aflive, for en elmotor er ganske enkelt mere energieffektiv.” 

Flere myter om elbiler

I debatten om elbiler florerer imidlertid flere myter, påpeger Brian Vad Mathiesen.

“En af de mere sejlivede er, at elbiler slet ikke er grønne. Men det er en myte, vi nemt kan aflive, for en elmotor er ganske enkelt mere energieffektiv. I en forbrændingsmotor overføres kun 20-30 % af energiindholdet fra benzintanken til hjulet, og dermed fyrer fossilmotorer tre ud af fire liter brændstof for gråspurvene. Til sammenligning er udnyttelsen i en elbil ca. 85 %,” siger han og fortsætter:

“Den særlige forskel er, at elbilerne er mere enkelt designet, de har færre komponenter, og så er rækkevidden for elbilerne også blevet betydeligt udvidet i senere år, hvilket forbedrer totaløkonomien yderligere. I de seneste 7-10 år er prisen på batterierne desuden halveret, og dermed er prisen faldet meget hurtigere end forventet. Den udvikling er slet ikke færdig endnu.”

Kvalitetsaktier - Nutidens vindere
Læs også

Kvalitetsaktier - Nutidens vindere

Læs artikel

Hurtig udrulning af ladestandere

Når det gælder tilgængeligheden af ladestandere til elbiler, dukker en anden sejlivet myte op, nemlig at elbiler lider under begrænset adgang til at genoplade batterierne.

“Nogle tror måske fortsat, det er svært at få opladet sin bil, men for parcelhusejere med egne ladestandere er det jo lettere end at finde en tankstation,” supplerer Brian Vad Mathiesen. ”Hvad angår de offentligt tilgængelige ladestandere, går det utroligt godt, og vi er foran planerne. Der er mere end 25.000 ladestandere til landets +300.000 elbiler, og der er mange flere på vej.”

Hvordan vil du
vurdere artiklen?

3,3
Baseret på 16 anmeldelser