På konferencen World Artificial Intelligence Cannes Festival, der løb af stablen i Frankrig i februar, var AI-agenter det helt store samtaleemne. Fra store til små præsenterede selskaberne deres visioner for, hvordan AI-agenter har potentialet til at transformere virksomheder og øge produktiviteten markant i fremtiden.
IBM præsenterede deres agent-flow, hvor AI-automatisering har transformeret deres interne processer og allerede sparet selskabet for 3,5 mia. dollars gennem produktivitetsforbedringer. Det tyske selskab SAP præsenterede deres strategi med hundredvis af ”pre-built” AI-agenter, som også tiltrak stor interesse fra investorer.

Begge selskaber udvikler og sælger teknologien som software, men bruger den også internt. IBM har blandt andet opnået nogle af de store besparelser ved at reducere interne it-forespørgsler med 70 % og automatisere 90 % af HR-spørgsmål.
Det kan lyde banalt, men for større virksomheder ligger der enorme ressourcer bundet i interne arbejdsprocesser, som kan omdirigeres til opgaver, der er mere direkte relateret til at vækste virksomheden. Produktiviteten kan altså tage et markant hop op ad.
I fremtiden ser vi derudover et stort potentiale i samarbejdet mellem medarbejdere og AI-agenter, hvilket vil sætte yderligere fart på bl.a. produktudvikling, salgsarbejde og udviklingen af interne og eksterne it-systemer.
Store forventninger til agenter
Der er ingen tvivl om, at mange af selskaberne, både i Europa og USA, forventer rigtig meget fra AI-agenter i fremtiden.
På konferencen præsenterede mange af de mindre selskaber en række rigtig stærke og interessante produkter. Efter vores vurdering er det tydeligt, at den europæiske IT-scene har det, der skal til, for at konkurrere med især de amerikanske selskaber inden for den nye bølge af AI-værktøjer, som vi forventer kommer til at præge markedet de kommende år.
Europæisk AI i fremtiden
Europa har talentet, forskningen og teknologien til at konkurrere på AI, men har indtil nu manglet lidt af den forretningsmæssige skarphed og eksekveringskraft, der karakteriserer amerikanske og asiatiske aktører.
Og med den hastighed, som tingene går i øjeblikket, skal Europas virksomheder have det lange ben foran. AI-agenter kan være en mulig vej frem, men kun hvis europæiske virksomheder formår at gå fra forskning til reel implementering.
Hvis det sker, forventer vi, at investeringslandskabet i Europa kan komme til at se markant anderledes ud i fremtiden.
