22. apr. 2025 kl. 08:20
73 visninger
Artiklen er leveret af Marketwire og er ikke et udtryk for Sydinvests holdninger, vurderinger eller forventninger.

Danmark/DE: Trumps toldkrig tynger forbrugertilliden

Handelskrigen mellem USA og noget nær resten af verden har sat sit præg på den danske forbrugertillid.

Herhjemme dykkede den i april til minus 17,0 fra minus 15,5 måneden før, viser tal fra Danmarks Statistik.

Spørger man Dansk Erhvervs cheføkonom, er det uden tvivl handels- og toldpolitikken fra USA´s præsident, Donald Trump, der er bag misstemningen.

- Det betydelige fald i forbrugertilliden viser med al tydelighed, at Trumps handelskrig har trykket stemningen i bund hos de danske forbrugere, skriver Tore Stramer, der er cheføkonom i Dansk Erhverv, i en kommentar.

En svækket forbrugertillid kan betyde, at danskerne kan vælge at holde igen med forbruget og investeringerne. Det vil gå ud over den danske økonomi, påpeger cheføkonomen videre.

- Jeg synes godt, at man kan tillade sig at være en smule bekymret over det betydelige fald i forbrugertilliden. Den trykkede stemning hos de danske forbrugere kan desværre få den konsekvens, at flere forbrugere vælger at holde igen med privatforbruget og nye investeringer, skriver Tore Stramer.

- Det til trods for at danskernes privatøkonomi ellers oplever fornuftig medvind i øjeblikket fra stigende lønninger, en lav inflation og et fald i primært de korte renter, fortsætter han.

Det er i øjeblikket ventet, at det danske privatforbrug vil vise fremgang. Hvis den sure stemning varer ved, risikerer fremgangen dog at blive til tilbagegang, lyder vurderingen i Dansk Erhverv.

I Dansk Industri stemmer man i om, at det er Donald Trumps toldkrig og omskiftende meldinger, der lægger pres på humøret.

- De mange og skiftede toldmeldinger fra Det Hvide Hus gør i høj grad indtryk på forbrugerne herhjemme, og forbrugertilliden fortsætter nedturen. For den enkelte dansker kan det være svært at vurdere, hvordan handelskrigen rammer netop deres privatøkonomi. Det skaber en stor usikkerhed, der er giftig for forbrugernes syn på økonomien, siger vicedirektør Morten Granzau i en kommentar.

.\\˙ MarketWire



Morten Frederik Heltoft +45 33 30 80 60 Marketwire, E-mail: [email protected] , www.marketwire.dk

Hvordan vil du
vurdere artiklen?

Vær den første til at anmelde

Skal vi holde dig orienteret?

Så tilmeld dig vores nyhedsbrev og modtag løbende nyt fra investeringsmarkedet.

Tilmeld dig her